Mord

Jag går runt i en låtsasvärld
huvudet fyllt av mord och gåtor
böckernas värld
min favoritvärld

Inte just morden men spänningen och gåtorna
hjärnan måste gå för fullt när jag läser
jag älskar att komma på vem mördaren är
innan dom avslöjar det

Jag har hittat en stund om dagen
då min hjärna fastnar i boken igen
när jag tränar
när jag står där på "Orbitracken"
läser jag ur Mari Jungstedts bok
30 minuter går snabbt och jag blir nöjd på två sätt
jag får gå in i min låtsasvärld för en liten stund
och när jag poppar ut har jag tränat och svettats
vilket jag annars helst inte gör
böckernas värld
min favoritvärld

så många mord som min hjärna gått igenom
så många små detaljer som mördaren gjort fel och åkt fast för
så många sätt den mördade blivit mördad på
man skulle nästan kunna tro att jag skulle kunna mörda utan att bli påkommen
jag vet vartenda misstag man kan göra
jag skulle inte göra om dom

Som tur är finns bara morden i min favoritvärld
de mördade är ingen jag känner
och jag känner verken glädje eller sorg
det enda jag är koncentrerad på är att reda upp mordet
vem är det denna gången?
böckernas värld
min favoritvärld

Längtar hem till mina 30 minuter
längtar hem för att sätta näsan i texten
låta hjärnan jobba intensivt
för att sedan slappna av under natten
och bearbeta alla små detaljer
Innan veckan är slut har jag rett upp alla spår
mördaren är tagen
och det sprudlar i kroppen av lycka
sugen på att börja på ännu en deckare
jag känner mig själv

i böckernas värld
har jag
min favoritvärld

Em

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0